hjemlprint siden

ForretningsområderlReferencer og kundecaseslNyheder, gode råd og artiklerlFirmaprofil og konsulenter

Tilbage

Udvikling og implementering af internethandel
i FONA Gruppen A/S

Kunde
Udført under ansættelsesperiode som IT- og Projektchef i FONA Gruppen A/S.

Projekt
Projektets mål var at etablere B2C-internethandel som en ny salgskanal for småvarer (small ticket) som supplement til butiksdriften i M&M, FONA og Electric City. Fordelene var åbenlyse: åben døgnet rundt, selvbetjening samt mulighed for øget markedsandel. Udfordringerne var bl.a. betalingsdelen, logistikken samt integrationen til Backoffice systemerne, der først var egenudviklede systemer og senere SAP R/3.

Jeg varetog projektledelsen sammen med Marketing, og Networkers blev valgt som Web-bureau. Der blev etableret en selvstændig business unit til at foretage vareudvælgelsen, salgsopfølgning og markedsføring. Alle ordrer blev håndteret via et centrallager og der blev naturligvis etableret bytte- og reklamationsret i forretningerne. Forsendelsen blev varetaget via Post Danmark, som der blev indgået en favorabel aftale med.

Gennem Backoffice systemerne angav de produktansvarlige, hvilke varer der også skulle kunne købes via hjemmesiderne, og salg blev automatisk opdateret i Backoffice systemerne, så nye varer blev genbestilt til centrallageret. Priserne var i starten differentieret, så varerne var billigere at købe via nettet, hvilket skulle øge salget, da internethandel på daværende tidspunkt stadig var relativt begrænset.

Driften og vedligeholdelsen af hjemmesiden blev efterfølgende outsourcet. Løsningen er i dag erstattet af andre løsninger, da FONA Gruppen blev købt af F GROUP.

Strategiske, organisatoriske og tekniske overvejelser indgik således på mange måder gennem projektet, der var forankret i Direktionen.

Periode
Marts 1999 - november 1999.

Resultat
Projektet blev gennemført med succes - både indenfor den økonomiske ramme og den aftalte periode -, men løsningens kvalitative niveau kan ikke sammenlignes med de mere moderne løsninger, der findes i dag. Kreditkortbetalings- og afregningsdelen bl.a. var administrativt mere krævende på daværende tidspunkt.

Der deltog 8 projektdeltagere på mellem halv og fuld tid.

Referencer
Reference kan ikke oplyses, da selskabet senere indgik i en fusion.

 

© Copyright IT Managers - Webdesign Metaform

HOME  l  SITEMAP