Implementering af infrastruktur og driftsaftaler for Rejsekort A/S
Kunde
Accenture og Rejsekort A/S. Projektet er udført for IT leverandøren IBM Danmark A/S.
Projekt
Projektets mål var, at etablere en kompliceret IT infrastruktur samt driftsplatform til Danmarks kommende elektroniske billetsystem til kollektiv persontransport, Rejsekortet, indenfor aftalt tid, kvalitet og økonomi. Projektet var vanskeligt på grund af krævende krav om performance, driftsstabilitet og anlægsarbejder samt en tvetydig og upræcis kontrakt. Endvidere indgik mange selskaber i det samlede implementeringsprojekt, hvilket øgede kompleksiteten yderligere. Projektet implementeres gennem en årrække, fra 2005 til 2009.
Projektet var blandt de vigtigste projekter hos IBM og Accenture i perioden. IT Managers varetog i samme periode ansvaret for et andet forretningskritisk projekt for Nord Data.
IT Managers organiserede indledningsvist projektet i et samlet program med flere delprojekter samt satte fokus på leverancer, ressource- og tidsstyring samt risikostyring. Endvidere blev samarbejdet med kunden, Accenture, der var hovedleverandør til Rejsekortet A/S, styrket via en strammere mødestruktur og tættere dialog.
Resultatet var levering af en række kritiske hovedleverancer til tiden og i den aftalte kvalitet, hvilket der var stor tilfredshed med hos parterne.
Projektet var på sit højeste bemandet med godt 30 ressource personer, primært projektledere, teknikere og IT arkitekter.
Periode
Marts 2005 - december 2006
Resultat
IBM’s rettidige leverancer har bidraget til større mulighed for at implementere Rejsekortet i Danmark ifølge hovedtidsplanen. Der er således skabt et solidt udgangspunkt for projektets videre forløb.
Referencer
IBM optræder af principielle grunde ikke officielt som reference.
|