Indførelse af nyt administrativt ERP-system
i FONA Gruppen A/S
Kunde
Indførelse af nyt administrativt ERP-system i Butiks-, service- og handelsvirksomheden FONA Gruppen A/S.
Projekt
Projektets mål var at udskifte de egenudviklende, mainframebaserede backofficesystemer af ældre dato med ERP-systemet SAP R/3 Retail. Følgende områder blev
implementeret: økonomi, indkøb, lagerstyring, service og finans.
Købet af SAP R/3 var gennemført, så opgaven var udelukkede at afslutte implementeringen af systemet samt opbygge en ny infrastruktur og driftsplatform samt
oursource driften af denne til 3. part.
Strategiske, organisatoriske og tekniske overvejelser indgik på mange måder, og der blev blandt andet justeret kraftigt på organisationen.
Som daværende IT-chef i FONA Gruppen A/S overtog Jens Birch Nielsen ansvaret for færdiggørelsen af projektet, der på det tidspunkt var skredet kraftigt i
tid og økonomi.
Periode
Maj 1999 - december 2000
Resultat
Projektet blev gennemført og systemet kom i luften uden yderligere forsinkelser eller fordyrelse, men gennem de første måneder blev nye procedurer tilpasset og
systemet blev stabiliseret og optimeret. I starten var der blandt andet problemer med vareforsyningen for enkelte produktgrupper, da automatisk indkøb af varer ikke fungerede
tilfredsstillende.
Der deltog ca. 20 projektdeltagere på fuld tid.
Referencer
Reference kan ikke oplyses, da selskabet senere indgik i en fusion.
|